fredag 6 april 2012

Kroppssammansättning

Hej!
Igår var jag ju på Hälsofreak och gjorde en kroppsmätning. Då kollar man i princip vad kroppen består av. Det man mäter är fett%, muskel%, bmi, basala omsättningen i kalorier (allså vad kroppen behöver för att fungera under en dag).

Jag har gjort flera mätningar på Hälsofreak och den första mätningen jag gjorde var
110112. Den såg ut såhär:
Vikt 112kg
Fett% 50,3
Muskel% 22,8
BMI 41,6
Basala kcalomsättning ca 1800kcal
Alltså så bestod min kropp av väldigt mycket fett och väldigt lite muskler.

Mätningen för gårdagen, 120405, var såhär:
Vikt 80,6kg
Fett% 29,4
Muskel% 35,6
BMI 30
Basala kcalomsättning var även den ca 1800kcal

Ganska stor skillnad, eller vad säger ni? Jag siktar på att komma ner till 20% fett. Det är mitt mål iallafall :-) Så det är inte så långt kvar!

Jag har ju pendlat i vikt rätt mycket de senaste veckorna, men när jag ser kroppsmätningen så känns det helt okej. Jag har fått tightare kropp, bättre flås, orkar mer och mer för varje träningsgång.
Så stirra er inte blind på vikten!
Om du inte gjort en kroppsmätning innan så gör det! Riktigt roligt att se skillnaden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar